Češi cestující na dovolenou autem urazí průměrně dvanáct set kilometrů. Nejoblíbenějšími vozy pro letní dovolenou jsou karavany, obytné dodávky a vozy s dostatkem místa v “kufru”. “Rozhodujícím kritériem je velký zavazadlový prostor. Poptávka po vozech, jako je třeba Škoda Octavia combi, je teď v letních měsících obrovská,” popisuje trend Robin Švaříček, CEO platformy pro sdílení aut.
Na základě délky zápůjčky auta ukazují statistiky na dva druhy dovolené. Jednak jsou to takzvaně prodloužené víkendy, tedy 2-3 dny dlouhé výlety, a potom je to klasická dovolená na 7 dní a déle. “Výlety na hrady a zámky, na hory anebo návštěvy koupališť, wellness center či měst, to jsou typické víkendové dovolené v Česku. Ty tvoří většinu letní poptávky po autech, a nájezd při takových krátkých dovolených běžně v součtu nepřesahuje 250 kilometrů, v průměru je to 178 kilometrů na den,” vysvětluje Švaříček.
“Platí zde rovnice čím delší dovolená, tím větší auto. Češi stále častěji mění hotelové pokoje za obytné dodávky a karavany. Naše čísla ukazují, že při týdenní a delší dovolené tachometr natočí v průměru přes 1200 kilometrů. A to není málo, zejména vezmeme-li v úvahu, že většina českých řidičů neujede ročně ani 10 tisíc kilometrů,” vypočítává Švaříček s tím, že nejčastěji jde o cesty do Chorvatska, ale i o domácí “nomádskou” turistiku.
Často jsou “dovolenková” auta předem opatřena sezónními dálničními známkami pro cestování v zahraničí, a řidiči si tak vzájemně pomáhají ušetřit peníze. “Největší zájem je o karavany, které byly většinou zarezervovány už na jaře, ovšem i obytné dodávky jdou na dračku prakticky celou letní sezonu,” dodává Švaříček.